Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  PortalPortal  GalerijGalerij  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  Oude-ForumOude-Forum  RIJ TECHNIEKRIJ TECHNIEK  Kawa-Eliminator TECHKawa-Eliminator TECH  International forumInternational forum  
Laatste onderwerpen
» vraagje thermostaat
Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimeza okt 15 2011, 16:13 van st66lm6n

» Jippieeee
Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimezo maa 21 2010, 14:41 van maarten

» vaarwel!
Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedo sep 03 2009, 20:13 van MARKZL1100

» knipperlichtsteun voor
Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedo sep 03 2009, 12:23 van st66lm6n

» snelheidsmeter
Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimezo aug 30 2009, 00:34 van slayeric

» POWER CRUISERS of toch wat anders
Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimevr aug 28 2009, 15:51 van DiMMaX

» FORUM IN ONDERHOUD
Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedo aug 27 2009, 17:46 van st66lm6n

» Gezocht: deskundige sleutelaar voor mijn ZL 900
Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi aug 25 2009, 13:45 van maarten

» Wie waar vandaag
Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimema aug 24 2009, 18:14 van Appelman

BUIEN RADAR


 
klik op het plaatje
om naar
buienradar.nl
te gaan


Statistieken
We hebben 70 geregistreerde gebruikers
De nieuwste gebruiker is Fertvenraypi

Alle gebruikers hebben in totaal 5825 berichten geplaatst in 250 onderwerpen

 

 Koel systeem 900 en 1000

Ga naar beneden 
5 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimezo jun 28 2009, 18:25

Hallo Luitjes,

Maarten was vandaag bij mij, om eens te kijken wat er nu precies aan de hand was met zijn koelsysteem.

Het probleem was, dat af en toe het rode controle-ledje in de toerenteller ging branden, maar de fan niet aansloeg.

Laten we eens gaan kijken hoe het koelsysteem nu precies werkt in onze Eli 900 en 1000.

We beginnen bij de thermostaat boven in het koelsysteem.

In het Thermostaat-huis, zit een mechanische klep, die opent als het water aan de " kop " kant hoger wordt dan ongeveer 85 Graden.
De Thermostaat is er voor, om het blok sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen. Dit is vooral op koude dagen belangrijk.
Als al de koelvloeistof over de radiator zou circuleren als deze koud is, duurt het zeer lang voor de motor op temperatuur is, wat ook weer overbodige slijtage teweeg brengt.
Theoretisch zou je hem er hartje zomer uit kunnen laten.
Zou de thermostaat niet openen, dan raakt je motorblok oververhit.
Dit is meestal makkelijk vast te stellen, als de slang die van de kop af komt richting thermostaat, veel heter is dan de slang die van de thermostaat
naar de bovenkant van de radiator gaat.

Je kunt de thermostaat testen, door hem uit het huis te halen, en hem in een pannetje langzaam aan de " kook" te brengen.
Met een thermometer, kun je dan controleren wat de water temperatuur is.
Als het water op de goede temperatuur is, zul je zien, dat de klep open gaat.
Ben je er niet zeker van of hij goed werkt, dan kun je hem er met de temperaturen die wij nu hebben rustig uitlaten,
en kijken of het oververhittings-probleem daarmee opgelost is.

Verder vind je in het Thermostaat-huis nog twee sensoren.
Aan de " radiator-kant", dus aan de kant die richting het stuur wijst, zit de 120 Graden sensor.
Deze sensor is alleen voor het controle ledje in de toerenteller, en heeft verder niets met de functie van het koelsysteem te maken.
Samen met de oliedruk-sensor, die op de zijkant van de karter-pan zit (aan de kant van de waterpomp), geeft dit ledje een fout in het koelsysteem aan,
of een probleem met de oliedruk
Aan de kant van het thermostaat-huis, die richting het zadel wijst, zit de 110 Graden sensor. Deze sensor stuurt de fan aan als de motor loopt, of op contact staat.

Boven op het Thermostaat-huis zit ook nog de vul-dop. Deze dop heeft nog een belangrijkere functie, dan alleen maar als dop te fungeren.
In de eigenlijke dop, zit natuurlijk een rubber ring, die ervoor moet zorgen dat we een gesloten systeem hebben, en er geen valse lucht aangezogen wordt als de motor afkoelt, en de koelvloeistof weer krimpt.
De klep met de veer, onderaan de dop, zorgt ervoor, dat het koelsysteem onder druk blijft staan. 0.9 Bar overdruk.

Koelvloeistof heeft een hoger kookpunt dan gewoon water, maar op de kop kan het toch aan de kook komen, als het niet onder druk staat.
Het werkt een beetje als een snelkookpan. Onder druk, verschuift het kookpunt naar boven.

Dat er met een hogere koelvloeistof temperatuur gereden wordt, kan men al zien aan het feit, dat de fan pas aanslaat bij +/- 110 Graden.
Deze bedrijfstemperatuur is beter voor een blok van een motor op vollast, dan het op een graad of 90 te houden.

De klep in de vuldop werkt als volgt.

Als de koelvloeistof uitzet, wordt de vloeistof, als de druk boven de 0.9 Bar naar het expansievaatje geleid.
Dit is over het algemeen maar zeer weinig.
Als de motor afkoelt, wordt er via het kleine plaatje op het rubber weer koelvloeistof uit het expansievaatje gezogen, totdat de onderdruk weg is.
Komt er veel koelvloeistof in het vaatje als de motor heet is, en verdwijnt er weer veel uit het vaatje terug in het koelsysteem, kan dit alleen komen doordat het rubber
van het ventiel in de vuldop lek is ( rubber uitgehard, dicht niet meer ),
of het koelwater wordt daadwerkelijk te heet.
Het is logisch, dat als het rubber dat in de dop zit lekt, het koelsysteem eerder valse lucht aanzuigt, dan dat hij koelvloeistof uit het expansie-vaatje haalt.
Hierdoor krijg je chronisch koelvloeistof tekort in het koelsysteem.

Als ons koelsysteem nu mechanisch in orde is, gaan we kijken naar het elektrische gedeelte, waar de fan aan hangt.

Zoals we al besproken hebben, slaat de fan aan op de 110 graden sensor op het thermostaat-huis.
Als de motor warm is, en we zetten hem van het contact af, loopt de fan na,
op de 97 graden sensor, die onderin de radiator zit.
Verder heeft de 97 graden sensor geen functie bij normaal functioneren van het koelsysteem.
De 97 graden sensor wordt alleen gebruikt als de olie temperatuur te hoog is.
Als de olie-temperatuur sensor boven de 120 graden komt, valt het relais dat 5 aansluitingen heeft af, waardoor de fan niet meer loopt via de 110 graden sensor,
maar via de 97 graden sensor die in de radiator zit ( dit relais zit rechts-voor onder de tank ).
Hetzelfde gebeurd eigenlijk als je je motor van het contact afzet.
Als dus de 110 Graden sensor defect is, schakelt de olie-temperatuur sensor de 97 graden
sensor in, die dan dus als "fail safe" werkt.
Dat de 97 graden sensor werkt, is makkelijk te controleren, aangezien het vaak voorkomt dat deze nog naloopt als we de motor van het contact af zetten.

Het 4 polige relais wat naast het 5 polige relais zit, is eigenlijk alleen een "versterker", omdat de temperatuur sensoren niet voldoende vermogen kunnen
schakelen om de fan direct aan te sturen.

Lekker verhaaltje..... of niet dan.

Is het interessant, dan zal ik nog een schemaatje maken voor het snel controleren van het koel-systeem.

Groetos, Marc

p.s Voor Maarten, is het beginnen bij het begin. Vuldop in orde brengen. Voor alle anderen geld ook, dat ze deze maar eens goed na moeten kijken.
De rubbers zijn zo hard als een bikkel.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimema jun 29 2009, 01:14

Bedankt Marc voor de hulp en het snelle posten. Koel systeem 900 en 1000 911129

Ik zal even uitleggen waarom ik naar Marc ging.

Ik had al gepost over het probleem met mijn ventilator. Deze wilde niet aanslaan tijdens het rijden. Alleen de naloop deed het. Wat resulteerde in een kokende radiator (altijd in de stad, vanwege weinig rijwind)

Ik heb toen van alles gechecked en gemeten en vervangen. Op een gegeven moment leek alles het weer te doen. Meerdere malen gecontroleerd.
Laatst toch nog een keer controleren voor alle zekerheid en toen bleek de ventilator weer niet aan te slaan. Diepe zucht.

Handen in het haar, ik weet het niet meer. Toen Marc gebeld omdat die nogal verstand heeft van elektra en ook meetapparatuur er voor heeft en omdat het gewoon een gezellige gast is. Wink (en je mag er binnen roken heheheheehe)

Bij Marc aangekomen de motor laten draaien en wat gebeurd er? De fan slaat aan!!! Erg vaag dus. Maar al gauw bleek dat de fan te laat aan sloeg want het rode lampje ging niet lang daarna toch branden.

Affijn de hele elektra zooi gechecked met een vrij vaag werkplaatshandboek van de ZL. Marc begon het op een gegeven moment te snappen maar mijn hoofd begon te tollen.

Affijn Marc kijkt gelukkig verder dan zijn neus lang is en uiteindelijk kwamen we uit bij een hard rubbertje van de vuldop. Zat ook een scheurtje in.

Of dit het probleem is zal ik moeten ondervinden. Niet dat ik Marc niet geloof maar ik heb al zoveel dingen geprobeerd en zo vaak gedacht dat ik het probleem gevonden had, dat ik nu ietwat wantrouwig ben en dus nog geen gat in de lucht spring.

Ik ben van plan een dun stukje rubber (van een fietsband of zo) op maat te knippen en dat eerst maar eens over het oude verharde rubber van de vuldop te plaatsen. Hopelijk sluit het dan wel goed af.

Als ik er mee bezig ga, zal ik ook foto's nemen voor meer duidelijkheid.

Groeten Maarten
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimema jun 29 2009, 01:56

Ha Maarten,

Zoals ik al zei.

Bij het begin beginnen.
Eerst het ene uitsluiten....... dan het andere.
Als je 10 wazige mogelijkheden hebt, zul je toch bij nummer 1 moeten beginnen,
en dan het rijtje af, het ene na het andere uit moeten sluiten.
Onze Eli is net als een " oude vandaag ".
Ze hebben last van hun linker schouder.... maar ze zeggen er niet bij, dat ze
al 10 jaar scheef lopen, omdat ze een ingegroeide teen-nagel hebben op hun
rechter voet.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Taekyon

Taekyon


Man Aantal berichten : 68
Leeftijd : 69
Woonplaats : Koog aan de Zaan
Humor : echt wel
Registration date : 01-11-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimema jun 29 2009, 22:07

dat is ook toevallig, een prachtig verhaal wat betrekking heeft op het huidige probleem met mijn ZL900.
afgelopen zaterdag wezen rijden en wat gebeurt er, het rode lampje in de toerenteller gaat branden.
gelijk gestopt, motor uitgezet, buddy omhoog, dopje los en een borrelende dus kokende koelvloeistof.
vanavond even de tank verwijderd en de radiatordop geopend, koelvloeistof staat tot de rand, motor gestart en geen beweging in de koelvloeistof.
hij zou toch moeten gaan circuleren neem ik aan, het enige wat het deed was een beetje trillen door de motor.
als ik het goed lees zou bij mij dus best ook het rubber van de thermostaat uitgedroogt kunnen zijn, dat is altijd nog beter en goedkoper dan wat ik zelf eerst dacht "de waterpomp"
aan de rechterkant kwamen ook wat spettertjes tussen de motor vandaan.
zou dus de dop kunnen zijn.

ik hoor graag van jullie.
groet, Martin
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 00:58

Hallo Martin,

De koelvloeistof gaat niet meteen circuleren, omdat de thermostaat
nog dicht staat.
Pas als het koelwater boven de 80 graden is, gaat de thermostaat open,
en begint het te circuleren richting radiator.
Aangezien je de tank eraf had, zul je de motor maar heel even hebben laten lopen,
dus is de vloeistof echt niet op temperatuur.
Ga er maar vanuit, dat het niet de waterpomp is.
Deze is van metaal, en werk altijd.

Wat ik wel moet zeggen, is, dat ik gisteren uit een reserve thermostaathuis de thermostaat gehaald heb om deze te testen.

Ik vond wel dat deze slecht opende.
Is eigenlijk wel logisch. Ding is al meer dan 20 jaar oud, en het kan zijn dat
de was weggelekt is.

Hier is een foto van een thermostaat.
Koel systeem 900 en 1000 Thermo10

Zoals ik al zei. Je kunt hem er ook een weekje uit laten met deze temperaturen.
Laat wel je motor een beetje langer warm lopen voordat je wegscheurt.
Je kunt hem dan makkelijk een keer testen voordat je hem of een andere weer terugzet.
Hoe te testen heb ik in het vorige stukje beschreven.

Wat ik wel moet zeggen is het volgende.
Als je controle lampje gaat branden, betekend dat de sensor aan de radiatorkant in het thermostaat huis boven de 120 graden meet.
Dat betekend, dat de thermostaat wel opend, anders kun je geen 120 graden achter de klep krijgen.
Het kan wel zijn, dat de thermostaatklep niet ver !! genoeg opent, waardoor je te weinig
circulatie krijgt.
Maar zoals besproken. Als eerst de dop controleren en eventueel repareren of vervangen.
Heb je dan nog steeds hetzelfde probleem, dan verwacht ik dat het hoogstwaarschijnlijk de thermostaat klep is, of zoals al besproken, dat je fan niet aanslaat.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 01:56

Foutcontrole koelsysteem makkelijk maken:

Haal wel een multi-metertje van 15 euro bij de praxis of gamma, als je die nog niet hebt.
Hij zal je altijd nog wel een keer van pas komen.

Als je motor goed op temperatuur is en je zet je motor uit moet de fan aanslaan, en onder de 97 graden weer afslaan.
Is dit het geval, dan is het Fan Relais en de 97 graden sensor onderin de radiator in orde.

Slaat de fan nooit aan als je je motor van contact af zet dan moeten we het Fan relais en de 97 graden sensor controleren.
Als er een zekering defect is, of het fan-relais, dan zal de fan nooit werken !!!!
Ook niet als je motor op contact staat, of je met je motor rijdt.
Eigenlijk wel een goede test van Kawasaki om te kijken dat je fan nog werkt.
Iedereen heeft wel eens zijn fan aan horen slaan als hij na een ritje z'n motor uitzet.

Zet de motor van het contact af, en verwijder voorzichtig de stekker van de 97 graden sensor die onder op de radiator zit.
Het is een stekker verbinding die in het kabeltje zit, dus niet aan het kabeltje dat aan de sensor zit trekken !!!

Verbind nu het losse kabeltje met een snoertje, met de min van je accu of een goede massa van het frame. Natuurlijk niet het korte kabeltje dat aan de sensor zit !!
Nu moet de fan gaan lopen.
Doet de fan niets, dan moeten we het fan relais en de fan controleren, maar kijk natuurlijk eerst even of al je zekeringen heel zijn !!!!!!
Loopt de fan wel, dan is de 97 graden sensor defect.

Controleren van fan en fan relais.

Verwijder de tank. De motor blijft tijdens deze operatie van het contact af !!
Onder de tank, rechts voor zitten twee relais.
Een van de relais, een vierkant of rond relais heeft maar 3 of 4 aansluitingen.
Het andere relais heeft er 5 of 6.
We moeten het relais met 3 of 4 aansluitingen hebben.
Verwijder het relais.
Als je je multi-meter op ongeveer 200 Ohm meten zet, zou je tussen twee naast elkaar liggende pennen op het relais een weerstand moeten meten.
Tussen de andere twee, meet je niets.
De twee pootjes waar je niets meet, zijn de twee aansluitingen van het contact, de andere twee zijn de spoel van het relais.
Nu maken we een doorverbinding tussen de twee aansluitingen in de stekker waar het relais normaal in steekt, en waar het contact van het relais op zat.

Nu moet de fan aanslaan.
Is dit niet het geval, dan is de zekering kapot, de fan defect, of de bekabeling naar de fan.
Als je met een multi-meter om kunt gaan, kun je eventueel meten of je wel spanning hebt op de stekker.

Als de motor op contact staat, wordt de 97 graden sensor op de radiator uitgeschakeld.
Nu wordt de koelvloeistof gemeten door de 110 graden sensor op het thermostaat-huis. ( sensor aan de kant die richting zadel wijst )
zetten we de motor nu op contact, en halen we de stekker van de 110 graden sensor en verbinden deze met massa, dan zou de fan moeten gaan lopen.
Loopt de fan, dan is de sensor defect waardoor de fan niet aanslaat boven de 110 graden, of loopt de motor te warm door een defecte thermostaat-klep.
Als het rode controle lampje gaat branden, en op dat moment pas de fan aanslaat, dan kun je er bijna zeker van zijn, dat de 110 graden sensor defect is, omdat het 5/6 polige relais dan afvalt ( uitschakelt ), doordat de olie temperatuur sensor opent.

Loopt de fan dan niet, controleer dan of alle zekeringen heel zijn. Zijn alle zekeringen heel ga dan verder. Laat de motor op contact staan.
Laat het kabeltje van de 110 graden sensor aan massa vast zitten.
Midden onder de carter-pan zit de olie temperatuur schakelaar.
Verwijder de stekker, en leg de kabel aan massa.
Nu zou de fan moeten lopen. Is dit het geval, dan is de olie temperatuur switch defect.
Loopt de fan nu niet, dan is het 5/6 polige relais defect, of krijgt het relais geen spanning.
Dit 5/6 polige relais moet ook "klikken" als je de motor op contact zet. Als het klikt, weet je dat het relais spanning krijgt.
Dit neemt natuurlijk niet weg, dat het schakel-contact in het relais defect kan zijn.

Het blijft natuurlijk belangrijk, dat de vuldop goed functioneert, anders blijf je koelvloeistof verliezen waardoor je continue foutmeldingen krijgt.

EEN DING IS EN BLIJFT WEL BELANGRIJK.
DE ZEKERINGEN KAST MOET WEL IN ORDE ZIJN.

Beide Relais moeten natuurlijk wel spanning krijgen!!!

Ik heb pas nog een probleem opgelost, met de zekeringkast van Rob z'n ex-Eli, waar
ook de zekeringkast een los contact had.

Hoop, dat dit weer een stukje verder helpt.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 13:21

Zo ben even bezig geweest en ik heb een nieuw rubbertje gemaakt uit een oude fiets binnenband.

Ik heb het rondgeknipt en over het oude rubber geplaatst. Maarrrr... niet onder het metalen ventieldopje geplaatst. Waarom ik dat niet gedaan heb is omdat dan dat ventieltje hoger komt te staan door het rubber wat je er onder plaatst en dan zou het ventieltje de hele tijd misschien iets open staan en dat is niet de bedoeling.

Dus ik heb een gat in het zelfgemaakte rubber geknipt wat om het ventieldiopje gaat en NIET er onder. (zie foto)

Marc ik weet niet zeker of mijn theorie klopt, dus correct me if I'm wrong.

Ik heb het nieuwe rubber op het oude rubber geplakt met wat vloeibare pakking (goed tot 110 graden) Ik heb er maar een heel dun laagje opgesmeerd omdat ik dat spul niet in mijn koelwater wil hebben.
Weet niet of dit nu het beste materiaal is maar ik probeer graag dingen Wink

Koel systeem 900 en 1000 Radiat10

Van de week even testen of dit werkt.

Groetjes Maarten

P.s. sorry dat ik geen foto heb van "er voor", en alleen maar "erna". Was wel duidelijker geweest.

P.p.s
Net garage uitgespoeld met water en zeep. Had de tank er af gehaald. Hij stond op reserve maar de reseve liep wel mooi via het kraantje er uit. ongeveer 2 Liter benzine in de garage, kwam er te laat achter. Zucht. Dat ook maar even bekijken. Hoort volgens mij niet te gebeuren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 14:43

Ha Maarten,

Ziet er goed uit.
Wel belangrijk is, dat je het middelste metalen plaatje niet vastgelijmd hebt.
Dit moet kunnen bewegen, omdat hij hierlangs de koelvloeistof
terugzuigt uit het expansievaatje

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 15:20

Die zit nog mooi los Marc. Very Happy
Maar ik zie nu dat vloeibare pakking niet echt goed plakt. Maar zal het toch even proberen zo. Als het lukt allemaal, plak ik het wel vast met een beter plakmiddel.

Gr Maarten

P.s. even een offtopicje: Membraam van benzine kraan zat verkeer gemonteerd vandaar lekkage. Embarassed Mea culpa.
Terug naar boven Ga naar beneden
Taekyon

Taekyon


Man Aantal berichten : 68
Leeftijd : 69
Woonplaats : Koog aan de Zaan
Humor : echt wel
Registration date : 01-11-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 19:47

Hallo Marc en Maarten,

ik heb de radiatordop gecontroleerd en het rubber is nog als nieuw, wist niet dat de thermostaat zich onder deze dop bevindt.
aan de foto van de thermostaat van Maarten dacht ik iets te herkennen dat onder de tank vlakbij het balhoofd zit, dat lijkt er een beetje op en er zitten koelvloeistof slangen aan. "dacht dat dit de thermostaat was"
al de tips met betrekking op het doormeten van de diverse punten is niet echt iets voor mij, elektra niets voor mij, daar zal ik hulp bij moeten halen.
wat betreft de thermostaat controle dat zal ik eerdaags even gaan doen.
ook heb ik nadat het rode lampje ging branden een klein beetje koelvloeistof
bij moeten vullen, aan de rechterkant van de motor spatte er wat vocht uit het frame terplaatse van de schertsplaat van de achterrem. het is niet te zien waar dit vandaan komt, zelf dacht ik aan de overloop slang van het reservoir onder de buddy maar die loopt volgens mij helemaal tot achteraan de motor.
kan het ook nog zo zijn dat de motor, door dit koeling probleem, niet echt mooi gaat lopen onder de 3000 toeren.

groet, Martin
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 21:17

Hallo Martin,

Ga er maar vanuit, dat er koelvloeistof uit het overloopje van je expansievat vliegt.
Mits het natuurlijk dezelfde kleur heeft geek .

De foto van Maarten, is daadwerkelijk de dop op het thermostaat-huis, links voor
onder de tank.
In dit huis zit de eigenlijke thermostaat.

Zal er morgen een paar fotootjes van plaatsen.

Groetos, Marc

en wat betreft de uitleg " fout-controle "..........niet zo moelijk.
Uitprinten, en stap voor stap volgen wat er op papier staat. scratch scratch cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Gast
Gast
Anonymous



Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 22:45

Hey Martin,
het slangetje loopt idd. naar achter en komt vervolgens weer een stukje terug langs de andere kant tot ter hoogte van de schertsplaat.
iig. in mijn geval zo.

verder een heel duidelijk verhaal Marc.
en ik ga de boel eens precies zo nalopen.

mocht er iemand zijn die na deze superuitleg toch nog problemen heeft met heet worden, kan ik een schemaatje sturen voor een manual switch, om de fan naar behoeven aan of uit te schakelen.
lijkt mij zeer handig. (gelijk maar mee gepost)



]Koel systeem 900 en 1000 Attachment

Later Ed,
Terug naar boven Ga naar beneden
Taekyon

Taekyon


Man Aantal berichten : 68
Leeftijd : 69
Woonplaats : Koog aan de Zaan
Humor : echt wel
Registration date : 01-11-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 22:47

door de tekening van het koelsysteem op de PDF manual van de ZL900 dacht ik dat de thermostaat op een andere plek zou zitten, weet nu welke het is.
zal jou uitleg uitprinten en in het weekend een poging wagen, hoop dat het snel lukt want het is tenslotte rij tijd en geen sleutel tijd.
zie morgen de foto's wel.

groet, Martin
Terug naar boven Ga naar beneden
Taekyon

Taekyon


Man Aantal berichten : 68
Leeftijd : 69
Woonplaats : Koog aan de Zaan
Humor : echt wel
Registration date : 01-11-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 22:50

okeej Ed,

dan is het voor mij duidelijk waar het vandaan kwam, de overloop dus.

groet, Martin
Terug naar boven Ga naar beneden
Taekyon

Taekyon


Man Aantal berichten : 68
Leeftijd : 69
Woonplaats : Koog aan de Zaan
Humor : echt wel
Registration date : 01-11-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 22:51

Hoi Ed,

ik heb op de link geklikt maar moet dan een paswoord invoeren, klopt dat.??

groet, martin
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 22:52

Zeg Martinnetje,

Had ik je toch al gezegd.

Geloof opa nou maar !!! affraid
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 22:57

Heel even serieus.

Ik zou nooit m'n fan met de hand in willen schakelen.
Het is heel makkelijk te doen, maar ik heb liever dat mijn
fan en koelsysteem op de goede temperatuur in en uitschakelt, i.p.v.
te gokken.

Belangrijker is, om de fout op te sporen, dan een fout te omzeilen.
Blijft nog steeds de fout in het koelsysteem, dat ten alle tijden kan leiden tot
te warm of te koud lopen van de motor.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimedi jun 30 2009, 23:37

Ik heb net even met Ed ge pm't en hij zal proberen toch even dat schemaatje te plaatsen voor de geinterresseerden onder ons. Omdat die link niet werkt als je geen lid bent van ZL-oa.
Persoonlijk ben ik het met Marc eens en wil ik gewoon dat de boel werkt zoals het hoort.
En het gaat er bij koeling denk ik niet alleen om, om oververhitting tegen te gaan, het gaat er ook om, om de motor op ideale bedrijfstemperatuur te houden. En ik denk dat je dat beter over kan laten aan die schakelaars en ventieltjes (mits ze goed werken) dan aan je eigen inzicht.

Maar wie weet, zo'n schema kan interresant zijn. En voegt ook toe aan het topic.

Groet Maarten
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimewo jul 01 2009, 00:20

Zodan!
hier is het plaatje dan,

maar even een fotootje genomen.

lol!

Koel systeem 900 en 1000 03510
@Marc, je hebt gelijk hoor, beter dat alles het gewoon doet!
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimewo jul 01 2009, 00:27

Ha Luitjes

Als je je fan per see met de hand aan wilt kunnen zetten,
hoef je alleen maar een draadje van massa via een schakelaartje aan
het geel/zwarte draadje van het fan relais te knopen.
Daar heb je geen schemaatje voor nodig.

Kun je hem aanzetten wanneer je wilt. Basketball

Beginnen we een beetje op voormalige oost-blokkers te lijken, die alles maar
een beetje aan de praat moesten zien te houden. Koel systeem 900 en 1000 253443

Veel plezier.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimewo jul 01 2009, 00:41

Ha die Ed,

Ik was net bezig met m'n postje, toen je het schemaatje er tussen duwde.

Met de brug over de contacten van het " wissel-contact" relais, werken beide sensoren
op dit relais nooit meer. ( 110 graden en 120 graden olie temp. sensor )

De Fan slaat dan altijd aan op 97 graden.
Als je 97 graden sensor defect is, slaat de fan altijd aan op 110 graden.
Mogen we hopen dat die nog heel is ????, want daar kom je pas achter als de
97 graden sensor de geest gegeven heeft.

Kun je nog altijd je fan continue laten lopen met de schakelaar. Misschien krijg je dan nog een optische melding dat je water boven de 120 graden komt....en wat dan ????
Fan naar de knoppen van het vele draaien albino

Groetos, Marc

p.s. Eerst even het schemaatje nakijken, voordat je iets post wat iemand in elkaar
geflanst heeft die er ook geen verstand van heeft.
Ben zeker dat dit een idiote amerikaan is geweest. Koel systeem 900 en 1000 79088
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimewo jul 01 2009, 00:43

Oja... nog een kleinigheidje.

Als de olie iets warmer wordt dan 120 graden, reageert de fan daar
ook niet meer op, als je het schemaatje gebruikt van die idiote amerikaan.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Gast
Gast
Anonymous



Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimewo jul 01 2009, 08:07

Embarassed Sorry...Marc !
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimewo jul 01 2009, 11:37

Ha Ed,

Je hoeft geen sorry te zeggen, ik weet dat het goed bedoelt is.
Ik moet sorry zeggen, dat ik er zo hard op inhakte.
Maar, er zijn zoveel mensen die met van die onzinnige ideeën komen.

Daarmee bedoel ik jou niet, maar zo'n jojo die met zo een halfbakken idee
aankomt als in de tekening.

De enige modificatie die ik toe zou passen, is het vervangen van de 120 graden
temp. switch voor een echte temperatuur meter.

De 120 graden sensor, is een schakelaar, die alleen het controlelampje laat branden, als het water te heet wordt.
Deze sensor doet verder helemaal niets.

Op die manier, heb je pas echt een goede controle op je koelsysteem.

Tevens, zal ik ook eens kijken, of we andere temp. sensoren kunnen gebruiken dan diegene
die op onze motor gebruikt worden.
Deze zijn nogal prijzig, terwijl die, die in auto's gebruikt worden geen drol kosten.

Wat betreft de 97 graden naloop. Deze is niet zo belangrijk als de 110 sensor bovenin
het thermostaat huis.
De 110 graden sensor, zit precies boven de kop, en meet daarom ook de temp
van het meest kritische deel van je motor.

Aangezien er geen circulatie meer is, als de motor van contact af staat, heeft het
ook niet veel nut meer, om het water in de radiator van 110 graden af te koelen naar
97 graden.

Je zou dus alles weg kunnen laten vallen, behalve de 110 graden sensor, die in alle gevallen de fan aanstuurt, ook als naloop.

De 120 graden sensor kun je vervangen door een echte temperatuur meter met klokje, en op de plaats waar de olie temp switch zit, zou je een olietemp meter kunnen zetten.

Wil je het modificeren, dan zou dit de enige goede manier zijn.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitimewo jul 01 2009, 17:36

Testritje gedaan, even vocht toevoegen. (bij mezelf dan, pfffff lekker weertje zeg hahaha)

Maar de fan sloeg op tijd aan tijdens het daaien van de motor. Alhoewel je dat pas echt kunt zien met een temperatuurmeter, maar hij sloeg aan en het rode lampje heeft niet gebrand.
Geen lekkage gezien van koelvloeistof.
Het niveau van het expantievat was ook niet zichtbaar gestegen.

Nog iets wat me een tijdje geleden al opviel. Ben ik de enige die dacht dat een ventilator blaast?? Is namelijk niet zo, hij zuigt koele lucht aan door de radiator.
Is ook logischer voor als je rijd, anders zou hij koele lucht tegen de rijrichting in blazen, of dat nu zoveel effect heeft??

Misschien dat jullie het allang door hadden, maar ik kwam er een tijdje geleden pas achter.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Koel systeem 900 en 1000 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Koel systeem 900 en 1000   Koel systeem 900 en 1000 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Koel systeem 900 en 1000
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» zl 1000
» Te koop ZL 1000
» Manual zl900-1000

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Eliminator :: GARAGE-
Ga naar: