Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  PortalPortal  GalerijGalerij  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  Oude-ForumOude-Forum  RIJ TECHNIEKRIJ TECHNIEK  Kawa-Eliminator TECHKawa-Eliminator TECH  International forumInternational forum  
Laatste onderwerpen
» vraagje thermostaat
Versnellingsbak? Icon_minitimeza okt 15 2011, 16:13 van st66lm6n

» Jippieeee
Versnellingsbak? Icon_minitimezo maa 21 2010, 14:41 van maarten

» vaarwel!
Versnellingsbak? Icon_minitimedo sep 03 2009, 20:13 van MARKZL1100

» knipperlichtsteun voor
Versnellingsbak? Icon_minitimedo sep 03 2009, 12:23 van st66lm6n

» snelheidsmeter
Versnellingsbak? Icon_minitimezo aug 30 2009, 00:34 van slayeric

» POWER CRUISERS of toch wat anders
Versnellingsbak? Icon_minitimevr aug 28 2009, 15:51 van DiMMaX

» FORUM IN ONDERHOUD
Versnellingsbak? Icon_minitimedo aug 27 2009, 17:46 van st66lm6n

» Gezocht: deskundige sleutelaar voor mijn ZL 900
Versnellingsbak? Icon_minitimedi aug 25 2009, 13:45 van maarten

» Wie waar vandaag
Versnellingsbak? Icon_minitimema aug 24 2009, 18:14 van Appelman

BUIEN RADAR


 
klik op het plaatje
om naar
buienradar.nl
te gaan


Statistieken
We hebben 70 geregistreerde gebruikers
De nieuwste gebruiker is Fertvenraypi

Alle gebruikers hebben in totaal 5825 berichten geplaatst in 250 onderwerpen

 

 Versnellingsbak?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast
Anonymous



Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 13:52

Mijn Eli heeft 39000 ml gereden, nu heb ik de laatste paar weken het idee dat er iets bij de koppeling niet in orde is. Sad
Ik dacht eerst dat het aan de olie lag (10-40 vol syn).
Blok is gauw warm, dus smeert sneller, vooral omdat ik het gehele jaar rijd! Very Happy

Als je dagelijks rijd, merkt je de kleine veranderingen niet direct.

Dus zocht ik contact met Peet Very Happy , die kon het ook niet direct thuisbrengen.

Mocht iemand het herkennen schroom niet!

Dick

Peet, sorry dat ik je van het eten af hield, maar ja, afwijkingen gaat een hoop tijd kosten lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 14:34

Citaat :
Peet, sorry dat ik je van het eten af hield, maar ja, afwijkingen gaat een hoop tijd kosten

Geeft niet hoor Dick, altijd gezellig een Eliminator-rijder in hart en nieren te spreken. Heb al een beetje zitten bladeren in een stukje service manual van de ZL600 en moet concluderen dat daar geen spanner zit voor bv de dynamo-ketting. Dat valt dus af.

Verder zal ik vandeweek wel de basemanual en het supplement binnen hebben op 1 of andere manier. Hoop eigenlijk dat Serge (ZL1000) ze voor me heeft. Volgens mij heeft hij alle manuals van alle modellen van alle merken.

lol!
Verder zitten er nog een paar Eli freaks hier met een berg ervaring, gaat helemaal goed komen.
Groetjes Peet Versnellingsbak? 911129
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 15:48

Ha Dick,

Had al van Peet gehoord, dat het een beetje " wazig " probleempje was.

Ik denk, dat het toch moeilijk is, om er zo via het forum uit te komen.

Het heeft geen nut om allerlei mogelijkheden op te gaan zitten sommen, als je het zelf niet gehoord hebt.

Aangezien je het specifieke geluid niet hier op de site kunt zetten wordt dat moeilijk.

Eerst even naar ( laten ) luisteren, en bepaalde dingen uitsluiten.

En dan zul je toch de deksels eraf moeten trekken.

Is het een tikken...is het een soort van bonken....is het een ratelen......waar hoor je het het sterkst ???.

Deze details zijn belangrijk.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Gast
Gast
Anonymous



Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 15:55

mischien kun je een filmpje maken ,met geluid natuurlijk.
kunnen we wellicht wat meer dingen uitsluiten.

Idea tje ??
groet Ed,


btw. welkom Dick!
Terug naar boven Ga naar beneden
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 16:05

Marc schreef:
Ha Dick,

Had al van Peet gehoord, dat het een beetje " wazig " probleempje was.

Ik denk, dat het toch moeilijk is, om er zo via het forum uit te komen.
Ik heb voorgesteld zijn probleem op het forum te bespreken net als de problemen van Fonz zijn carburateurs. Met vraag en antwoord heen en weer moeten we heus wel een eind komen.

Citaat :
Het heeft geen nut om allerlei mogelijkheden op te gaan zitten sommen, als je het zelf niet gehoord hebt.

Aangezien je het specifieke geluid niet hier op de site kunt zetten wordt dat moeilijk.
(Eerst even naar ( laten ) luisteren, en bepaalde dingen uitsluiten.
Gister heb ik geluisterd naar Dick zijn blok en het klinkt bonkend. Maar dat had ik je aan de telfoon al gezegd marc!


Citaat :
En dan zul je toch de deksels eraf moeten trekken.

Is het een tikken...is het een soort van bonken....is het een ratelen......waar hoor je het het sterkst ???.

Deze details zijn belangrijk.

Groetos, Marc
Gaat uiteindelijk ook gebeuren maar je moet ergens beginnen toch? En mischien zijn er ZL600 rijders die dit probleem ook gehad hebben.

Verder vind ik een filmpje maken nou niet uitsluitsel geven over het probleem, kan je het beter vertellen lijkt mij.
Maar dat zijn mijn menignen, groetjes Peet
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 16:06

Ja Ed...als dat nu zou werken.

Maar.....ik denk het niet.

De beste manier om een bepaald geluid te identificeren, en de plaats waar het zit, is

door een schroevendraaier op bepaalde strategische plekken tegen het blok te houden.

Als je de andere kant tegen je oor aan houdt, kun je heel veel geluiden in je blok goed waarnemen.

Zo kun je b.v. goed horen, of je distributie-ketting versleten is, als je op deze manier luistert op de kop van de spanner op de cilinder-rij.
Hoor je een duidelijk ratelend geluid, weet je dat hij aardig opgerekt is.

Natuurlijk, zul je met vol-synthetische olie dit geluid sterker horen, omdat deze olie dunner is.

Dus.....opnemen en op de site zetten.........ben er niet van overtuigd dat het nut heeft.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 16:07

Peet schreef:

Verder vind ik een filmpje maken nou niet uitsluitsel geven over het probleem, kan je het beter vertellen lijkt mij.
Maar dat zijn mijn menignen, groetjes Peet


Twee zielen..........een gedachte.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 16:11

Marc schreef:
Peet schreef:

Verder vind ik een filmpje maken nou niet uitsluitsel geven over het probleem, kan je het beter vertellen lijkt mij.
Maar dat zijn mijn menignen, groetjes Peet


Twee zielen..........een gedachte.

Groetos, Marc

Haha, sorry Ed maar vond het wel inventief van je hoor. Versnellingsbak? 911129
Verder klinkt het meer als dat het koppelingshuis "los" ligt of speling heeft. Heb zelf geen ZL600 ervaring dus kan me ook niet zogoed een voorstelling maken van het probleem.

Ook zou het net zo goed de distributie-ketting-spanner kunnen zijn. Zit bij een 600 alleen in het midden dus niet zo ff eruit gevogeld. Hij loopt wat moeilijk stationair en je voelt het eigenlijk van de koppeling tot de crank maar hoort het alleen bij het koppelingsdeksel.

Ariverdeci affraid
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 16:18

Zeg Peet,

Hoor je dit bonkende geluid ook, als je de koppeling intrekt, of veranderd dan het geluid ??

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 16:25

Marc schreef:
Zeg Peet,

Hoor je dit bonkende geluid ook, als je de koppeling intrekt, of veranderd dan het geluid ??

Marc

Heb ik geprobeerd maar maakt geen verschil. Niet afdoende dan want als je de koppeling intrekt klinkt het altijd anders maar in dit geval niet MBT het probleem.

Verder is de truc met de schroevendraaier (of ander hard materiaal wat geluid doorgeeft, zoals je sleutel) een goeie tip. Ik kom uit de installatie techniek en daar luisterde wij of een pomp draaide op deze manier. Wel goed tegen je oorflappie aandrukken werkt het best.

Tjuuuuuusssss Versnellingsbak? 103915
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 16:30

Ja, ja....heb een flauw vermoeden, dat dit een lang topic wordt.

Misschien komen we er wel uit.

Volgende vraag.

Bonkt het minder als de motor koud is en net gestart wordt ?


Marc

p.s. ( moet effe boodschappen doen...tot straks )
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 16:40

Marc schreef:
Ja, ja....heb een flauw vermoeden, dat dit een lang topic wordt.

Misschien komen we er wel uit.
Leuk toch, weer een uitdaging vind ik.

Citaat :

Volgende vraag.

Bonkt het minder als de motor koud is en net gestart wordt ?


Marc

p.s. ( moet effe boodschappen doen...tot straks )

Naar mijn idee juist minder als hij warm is. Maar daar zal Dick 1 dezer dagen nog wel antwoord op kunnen geven.

cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Gast
Gast
Anonymous



Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 17:33

Kijk, Dit is een forum! Very Happy Very Happy

Proberen om toch wat te kunnen uitsluiten.

Hij bonkt harder als de motor koud is.
Het onregelmatig lopen komt misschien doordat, het balanspijpje weg is (rot)

1. Zou het toch met de vol syn. te maken kunnen hebben.
2. Merk soms ook dat de koppeling lijkt te plakken.
3. De afstelling van de koppeling?
4. Merk als je hem hoog in toeren gooit, hij soms lijkt te slippen.
5. Hoelang gaat koppeling mee? (39000ml)


Peet, ik heb beide boeken (GPZ600, Supplement zl600)
Terug naar boven Ga naar beneden
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 18:04

zl600 schreef:
Het onregelmatig lopen komt misschien doordat, het balanspijpje weg is (rot)
Volgens mij kan dat niet de oorzaak zijn van het geluid. Mischien dat hij iets moeilijker stationair loopt door een niet gelijke uitlaatdruk.

Citaat :

1. Zou het toch met de vol syn. te maken kunnen hebben.
2. Merk soms ook dat de koppeling lijkt te plakken.
3. De afstelling van de koppeling?
Kan inderdaad met de viscositeit te maken hebben of een te hoog olie peil.
Schakeld hij wel soepel?

Citaat :

4. Merk als je hem hoog in toeren gooit, hij soms lijkt te slippen.
5. Hoelang gaat koppeling mee? (39000ml)
Als hij alleeen in hoogtoeren slipt denk ik niet dat het om je platen gaat persee. Hij zou dan juist bij de grootste krachten moeten gaan slippen en dat is volgens mij bij het optrekken na gekoppeld te zijn. Het zou evt kunnen liggen aan de veren of mischien(?) de spinveer. Toch lijkt mij speling op het koppelingshuis, door welke oorzaak dan ook, binnen het plaatje te passen.

Ik heb mijn platen rond de 30.000 mijl vervangen maar bleek niet nodig nog. Wel waren de koppelingsveren wat aan de slappe kant.

Moet eerlijk zeggen dat ik toch even bij trouble shooting gekeken heb en dat dit allemaal "zou kunnen" horen tot de oorzaak van het probleem. De volgende stap is dan toch de deksle eraf halen. Zou wel eerst een nieuwe pakking halen voor de zekerheid.

Groetjes Peet geek

Citaat :
Peet, ik heb beide boeken (GPZ600, Supplement zl600)
Waarschijnlijk ga ik dinsdag een bakkie doen bij Serge en denk dat hij wel zo aardig is ze te branden voor mij. Voor mij handiger dan het boek van een ander te doorbladeren. Heb zelf ook een origineel wp handboek maar je wilt niet weten hoeveel vette vingers daar op zitten. Suspect
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 18:50

Peet schreef:

Heb zelf ook een origineel wp handboek maar je wilt niet weten hoeveel vette vingers daar op zitten.

Zeg Peet, heb je zeker de bladzijde gelezen waar stond: voel met uw vinger in de uitlaat, en kijk of er roet aan

uw vinger zit. Ga verder op de volgende bladzijde. lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza nov 22 2008, 18:55

Zo even zonder flauwekul.

Peet zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Het koppeling-huis en de platen, zitten op een " vertanding " op de as.

Als de nokken van het koppeling-huis uitgeslagen zijn, krijg je ook een bonkend geluid.

Maar...........dit is maar een van de voor de handen liggende mogelijkheid. Het kunnen er tientallen zijn.

Het kan zelfs..... niet om paniek te zaaien.......een krukas-lager zijn.


Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Gast
Gast
Anonymous



Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimezo nov 23 2008, 15:22

Marc,

Ik hoop dat je er naast zit! Crying or Very sad


Het oliepijl zit op 80%
Het mechnische geluid is wel wat meer geworden, met deze olie.

Maarja, een motor moet je horen! Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimevr dec 05 2008, 11:36

De pakking is binnen (12 euri)

Wat zijn nu de mogelijkheden vwb de controle defect?

1. Moet ik de olie aftappen?
2. Welke controles kan ik doen?
Terug naar boven Ga naar beneden
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimevr dec 05 2008, 12:29

zl600 schreef:
De pakking is binnen (12 euri)

Wat zijn nu de mogelijkheden vwb de controle defect?

1. Moet ik de olie aftappen?
2. Welke controles kan ik doen?

Hey Dick, dat is mooi.

Ik zou er even een bakje onder zetten, onder de koppelingsdeksel, en hem dan los bouten. Het beetje olie loopt in het bakje/teiltje en je deksel kan er dan geheel vanaf.

Nu kan je eigenlijk is gaan kijken en voelen aan alles wat daar zit om een idee te krijgen. Daarna brainstormen we wel weer verder.

Groetjes Peet cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Gast
Gast
Anonymous



Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza dec 06 2008, 00:57

Peet,

Voelen kan altijd, maar waar moet ik op letten. Very Happy

Is het deksel alleen er af halen voldoende, of moet ik nog meer demonteren om een idee te krijgen.

Als je rondom de 5000rpm rijd, of stationair dan voel je het meer, zeker nu de buitentemperatuur weer oploopt, omdat de motor warmer word.

Als het toerental hoger is voel je weinig.

Bij de volgende oliebeurt gaat er halfsyn. in, dat is ook het mechanische geluid wat minder.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimeza dec 06 2008, 20:55

Ha ZL,

Ik zou toch even de platen uit de koppeling halen.

Leg ze wel op volgorde, zodat ze naderhand ook weer in de goede vlogorde teruggeplaatst worden.

Ik zou ook de veren kontroleren.

Als je alle platen eruit hebt, kun je ook voelen, of er speling op het huis t.o.v. de as zit.

Groetos, Marc

p.s. Maak er ook wat plaatjes van. Altijd handig.

http://www.kawa-eliminator.com/demontagemotorb5/index.html
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
Gast
Gast
Anonymous



Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimewo dec 17 2008, 12:58

Gisterenavond reed ik naar huis terug, en de motor kreeg door het vocht en kou last van bevriezingsverschijnselen. Sad

Het zgn bonken was nu erger. Crying or Very sad

Vanochtend na in een verwarmde garage overnacht te hebben, deed hij nog steeds vervelend. Sad

Als het toerental boven de 5000 kwam was het weg.

Ik merk ook als ik het toerental vanaf stationair 1100 en zachtjes het toerental opvoer dat het bonken bij 3000 en hoger verdwijnt. Surprised

Dan maakt het ook niet uit of je dat met of zonder ingeknepen koppeling doet.

Zou het aan de sychronisatie van de carbs kunnen liggen Question
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimewo dec 17 2008, 14:46

Hoi Dick..
Ik heb ook last van een bonkend, ratelend geluid als de motor koud is en met name bij stationair lopen. Een kennis dacht dat het aan de nokkenasketting zou kunnen liggen. Ik heb er hier ook al wel wat over gepost ( ZL 600 Lisan)

Nou ben ik nog niet bezig zelf mijn motor uit elkaar te halen; heb er nog veel te weinig ervaring mee, maar zeer binnenkort wordt hij nagekeken (hoop ik).

Ook als hij warm is, loopt de motor stukken beter, maar blijft hij dat geluid houden bij stationair draaien..
Als ik meer weet zal ik het gelijk hier plaatsen..
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimewo dec 17 2008, 15:42

Lisan,

Het lijkt dat je hetzelfde probleem hebt. Sad

Voor de nokkenasketting zit aan de achterkant van je blok een spanner.
Als je die los maakt zit er een soort pen met daarop een veer.
Het kan soms zo zijn dat er een braam op je pen zit, waardoor hij niet goed meer op spanning komt.
Ik controleer hem iedere 8000ml Smile

Ik heb ook gehoord dat iedere 8000 ml (grote beurt) de synchronisatie van de carb moet worden gecontroleerd.

Het is wel zo dat onze 600cc blokken standaard al veel mechanisch geluid maken, ook omdat onze blokken als in de jaren 80 zijn ontworpen.

Ik vind dit ook de charme van Kawasaki Very Happy

Dick
Terug naar boven Ga naar beneden
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitimewo dec 17 2008, 16:01

Citaat :
Ik heb ook gehoord dat iedere 8000 ml (grote beurt) de synchronisatie van de carb moet worden gecontroleerd.

Het is wel zo dat onze 600cc blokken standaard al veel mechanisch geluid maken, ook omdat onze blokken als in de jaren 80 zijn ontworpen.

Dit onderwerp is niet verder te behandelen, als je het mij vraagt, zonder eerst even de deksel te lichten van het koppelingshuis. We kunnen wel blijven gissen en hopen dat het probleem weg gaat maar dat zit er denk ik niet in.

Wel zou ik eerst even naar de bougies kijken, weet je gelijk hoe je motor loopt en of de carbs goed staan.

Carbs die niet synchroon staan lopen gewoon niet zo netjes stationair. Als er 1 carb uitvalt gaat het blok ook niet bonken. Bij Math zijn ZL1000 hebben Ser en ik vorigjaar de carbs synchroon gezet en die stonden een partij scheef. Motor liep gewoon nog goed en we konden na het afstellen pas concluderen dat hij beter liep.

Wat wel een oorzaak zou kunnen zijn (maar dan gaan we weer gissen) is de distributieketting of spanner. Maar ook hier geld: eerst even kijken of het probleem daar wel echt zit en dan verder kijken of denken.

Slechte ontsteking geeft ook wel is een " bonkend" gevoel maar dat verdwijnt zodra je het gas erop gooit. (en hij een sterkere vonk krijgt). Toch voelt dit duidelijk herkenbaar en zou eerder omschreven worden als "inhouden". Ook hier geld: eerst even je bougiekabels nalopen, uiteindjes inkorten (zijn vaak groen uitgeslagen) en doppen checken.

Suc6 Peet cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Gesponsorde inhoud





Versnellingsbak? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Versnellingsbak?   Versnellingsbak? Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Versnellingsbak?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Eliminator :: GARAGE-
Ga naar: