Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  PortalPortal  GalerijGalerij  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  Oude-ForumOude-Forum  RIJ TECHNIEKRIJ TECHNIEK  Kawa-Eliminator TECHKawa-Eliminator TECH  International forumInternational forum  
Laatste onderwerpen
» vraagje thermostaat
Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimeza okt 15 2011, 16:13 van st66lm6n

» Jippieeee
Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimezo maa 21 2010, 14:41 van maarten

» vaarwel!
Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimedo sep 03 2009, 20:13 van MARKZL1100

» knipperlichtsteun voor
Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimedo sep 03 2009, 12:23 van st66lm6n

» snelheidsmeter
Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimezo aug 30 2009, 00:34 van slayeric

» POWER CRUISERS of toch wat anders
Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimevr aug 28 2009, 15:51 van DiMMaX

» FORUM IN ONDERHOUD
Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimedo aug 27 2009, 17:46 van st66lm6n

» Gezocht: deskundige sleutelaar voor mijn ZL 900
Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimedi aug 25 2009, 13:45 van maarten

» Wie waar vandaag
Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimema aug 24 2009, 18:14 van Appelman

BUIEN RADAR


 
klik op het plaatje
om naar
buienradar.nl
te gaan


Statistieken
We hebben 70 geregistreerde gebruikers
De nieuwste gebruiker is Fertvenraypi

Alle gebruikers hebben in totaal 5825 berichten geplaatst in 250 onderwerpen

 

 Rijgedrag

Ga naar beneden 
+3
cajones
Marc
st66lm6n
7 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Rijgedrag - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rijgedrag   Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimeza nov 29 2008, 04:34

Ha Luitjes,

Zoals peet en ZL eigenlijk al aangeven: oefening baart kunst.

Het is nooit fout, om een aantal situaties te simuleren.

Ik noem het simuleren, omdat in een daadwerkelijke situatie het er toch een beetje anders uit ziet.

Deze situaties ken ik zeer goed uit het leger, motorrijden, parachute-springen en duiken.

Gevaarlijke situaties worden zo realistisch mogelijk nagebootst.

Maar vergeet een ding niet. En dat is wat een heleboel jongelui wel doen.

Op een nagebootste situatie opgelegd door de instructeur, stelt men zich in. Maar er is een klein probleem:

Het gevaar, dat het met zich meebrengt, door al deze situaties na te bootsen...........

met nabootsen bedoel ik: geen ene rijschool wil het riskeren, dan zijn motorfietsen in de prak gereden word,

is, dat velen denken, dat ze alles na het halen van hun papiertje onder de knie hebben.

Hetzelfde geld voor de sport/beroepen die ik al eerder opgenoemd heb.

Raar maar waar. Je moet een paar keer op je snufferd gegaan zijn, om je eigen grenzen te kennen, en niet te vergeten, de grenzen van je motor.

Want neem maar van mij aan, de ELI is wat dat betreft een dinosaurus, en niet erg vergevingsgezind.

( natuurlijk een fantastische rudimentaire fiets )

Groetos, Marc

Een simpele uitspraak betreffende alle genoemde sporten/beroepen.

Overleef je de eerste crash, stijgt de kans dat je de tweede overleefd met 70%, en dit zit grotendeels met de ervaring, en grenzen, tussen de oren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
slayeric

slayeric


Man Aantal berichten : 285
Leeftijd : 50
Woonplaats : Boxtel
Humor : 's morgens niet!!
Registration date : 07-11-08

Rijgedrag - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rijgedrag   Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimedi dec 02 2008, 20:00

ik heb zo'n schijthekel aan motorrijders die de hele winter niet rijden en met de eerste de beste zonnige dag de "Valentino Rossi" uit gaan hangen.
Koop zelf een vangrail als je er graag onder ligt!!! Rijgedrag - Pagina 2 79088

Ik zit nu 6 weken in de achterhoek en moet elke dag 2x over de A50 filerijden.
Terug naar boven Ga naar beneden
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Rijgedrag - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rijgedrag   Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimewo dec 03 2008, 14:47

Om beter te leren rijden heb ik hier een mooi stuk over rijgedrag.
Heb hem al is vaker geplaatst en hem nu aan het forum gekoppeld.

Het gaat hier vooral om het beheersen van je "overlevingsReflexen" die dan ook OR's genoemd worden. Het is gebaseerd op circuit racen en goed toepasbaar op de weg.

Ik heb er zelf best wel wat aan gehad. Las dan een stuk en ging het proberen in de praktijk wat goed werkte. lees het lekker door zou ik zeggen zodat we volgend jaar kunnen knallen in de ARdennen (geintjuh hoor)!!

KOMT IE :
http://www.eliminatorclub.nl/portal.forum?pid=2&sid=704091fe2ac938f2c3267e152da71fde

OF klik hierop

Hij staat ook in de koppelingen-balk onder het clublogo.
Het is een pittig stuk en heb hem zelf in een paar keer doorgenomen. Je kan de text natuurlijk ook wegknippen en tijdelijk in een kladblokbestandje gooien voor het gemak.

Groetes Admin What a Face
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Rijgedrag - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rijgedrag   Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitimezo dec 07 2008, 13:49

Citaat :
Citaat :

Jou stelling beweert, dat mensen die pak weg 20-30 geleden reden met een "L", niet konden rijden, terwijl de stelling " oefening baart kunst " nog nooit weerlegd is.

Wat ik al zei: je kan wel elke dag een recht stuk a4 rijden al 10 jaar lang maar dat wil absoluut niet zeggen dat je kan rijden. Ook verkeerde oefening baart kunst, weet alleen niet wat voor kunst. Sommige mensen leren het zelf, de meeste nooit en anderen leren het alleen van een instructeur of leraar. Moet toch eerlijk zeggen dat IK veel gehad heb aan mijn rij-opleiding.

Wat mij opgevallen is in die paar jaar dat ik motor rijd (vooral in de Ardennen-ritjes waarbij ik regelmatig bijna op mijn voorgangers klapte ) is dat men bijvoorbeeld vaak pas in de bocht gaat remmen en het gas dicht gooit. Te hard erin gegaan waarschijnlijk, zeg maar een inschattingsfoutje die een overlevings reflex in werking zet.

Hier onder 1 van de 7 overlevingsreflexen of OR's.

Citaat :


GAS DICHT IS DE GEVAARLIJKSTE OVERLEVINGSREFLEX HET IS OVERLEVINGSREFLEX NUMMER 1

Gas Dicht is de front defensielijn als reactie op iedere situatie die een OVERLEVINGSREFLEX oproept. Standaard oorzaken van OVERLEVINGSREFLEXEN zijn: “Te snel erin gegaan” “Te ruim genomen” “Hellingshoek te extreem” “Zorgen over voldoende grip” Kuilen. Hobbels, verkeer en mede rijders vormen ook een bron waardoor een OVERLEVINGSREFLEX in gang kan worden gezet. Het feit dat rijders vaak beseffen dat gas dicht onder deze omstandigheden (in de bocht en tijdens een hellingshoek) absoluut onnodig en zelfs verkeerd is, is het bewijs dat het ging om een automatische OVERLEVINGSREFLEX, en niet om een BEWUSTE HANDELING. Is het jou ooit overkomen? Hier volgt een lijst van OVERLEVINGSREFLEXEN, die je bij alle verdere stof en behandeling van rijtechnieken nodig zult hebben en moeten herkennen, dus is het raadzaam om van deze lijst steeds een notitie of kopie bij de hand te hebben bij alle hiernavolgende hoofdstukken. Vanaf dit punt wordt iedere OVERLEVINGSREFLEX aangeduid met OR gevolgd door het bijbehorende OR nummer. Deze OR's zijn de KERN van onze studie van rijtechniek en de sleutel tot een goed begrip hiervan. Deze zeven MOETEN derhalve gekend worden, want het doel is immers om ze te overwinnen.

OVERLEVINGSREFLEXEN
De Vijand Is Taai, Maar Wel Beperkt In Aantal: OR1 Gas Dicht OR2 Verkrampen aan de stuurhelften OR3 Het jagen met een vernauwde blik door het Gezichtsveld OR4 Gefixeerde aandacht (op iets) OR5 Het sturen in de richting van de gefixeerde Aandacht OR6 Niet sturen (bevriezen) of onvoldoende (Niet Snel Genoeg Of Te Vroeg) sturen OR7 Remfouten (Zowel Teveel Als Te Weinig Remmen) Het voorafgaande is ons allemaal wel eens overkomen. Gebeurde het automatisch? Neem het verkrampen (vastklampen) aan de stuurhelften eens als voorbeeld. Geef je aan je armen de opdracht om dit te doen, of ontdek je dat de armen het helemaal uit zichzelf doen? Of het nu gaat om werkelijkheid of verbeelding, alles wat een OR in gang zet is een poging om ongelukken te voorkomen of minder ernstig te laten zijn.
Nu komt het:
GEEN ENKELE OR WERKT IN HARMONIE MET MACHINE TECHNIEK (BLOK EN RIJWIELGEDEELTE SAMEN) OF MACHINEBEHEERSING (INVLOED VAN RIJDER OP), NOCH IS EEN OR IN OVEREENSTEMMING MET DE WETTEN VAN DE NATUUR (FYSICA) Het is heel bijzonder dat deze dingen eindelijk geduid kunnen worden en in plaats van het tegenovergestelde te bereiken kan iedereen ze nu zien voor wat ze werkelijk zijn. In plaats van als een kip zonder kop van de ene naar de andere OR te rennen, kunnen rijders nu hopelijk deze KENNIS gebruiken tot hun voordeel, VOORDAT de gevolgen van de OR's te dramatisch zijn geworden… In de hiernavolgende hoofdstukken zullen we bekijken hoe we ze de baas kunnen worden. Ik vind het heel erg om na vele jaren rij-ervaring en enige circuit-ervaring toe te moeten geven dat ze mij ook nog wel eens overvallen. Deze OR's zijn soms net duiveltjes op je schouder. Maar je kunt ze verslaan door ze te KENNEN. KENNIS = Het begrijpen van het wezenlijke bestaan van iets, ook wel de essentie ervan, ook wel proefondervindelijk bewijs van iets, ook wel ervaring, en niet alleen maar zoals de dingen lijken, of zoals zij zich aan ons doen voorkomen.



Groetjes Peet

Owja, ben weer smileys vergeten.
Bij deze dan alle smileys uit het hele bericht. lol! lol! Rijgedrag - Pagina 2 911129 Rijgedrag - Pagina 2 103915 Rijgedrag - Pagina 2 631321 Rijgedrag - Pagina 2 446107
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Gesponsorde inhoud





Rijgedrag - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Rijgedrag   Rijgedrag - Pagina 2 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Rijgedrag
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Eliminator :: KROEG-
Ga naar: