Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  PortalPortal  GalerijGalerij  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  Oude-ForumOude-Forum  RIJ TECHNIEKRIJ TECHNIEK  Kawa-Eliminator TECHKawa-Eliminator TECH  International forumInternational forum  
Laatste onderwerpen
» vraagje thermostaat
Banden-spanning Icon_minitimeza okt 15 2011, 16:13 van st66lm6n

» Jippieeee
Banden-spanning Icon_minitimezo maa 21 2010, 14:41 van maarten

» vaarwel!
Banden-spanning Icon_minitimedo sep 03 2009, 20:13 van MARKZL1100

» knipperlichtsteun voor
Banden-spanning Icon_minitimedo sep 03 2009, 12:23 van st66lm6n

» snelheidsmeter
Banden-spanning Icon_minitimezo aug 30 2009, 00:34 van slayeric

» POWER CRUISERS of toch wat anders
Banden-spanning Icon_minitimevr aug 28 2009, 15:51 van DiMMaX

» FORUM IN ONDERHOUD
Banden-spanning Icon_minitimedo aug 27 2009, 17:46 van st66lm6n

» Gezocht: deskundige sleutelaar voor mijn ZL 900
Banden-spanning Icon_minitimedi aug 25 2009, 13:45 van maarten

» Wie waar vandaag
Banden-spanning Icon_minitimema aug 24 2009, 18:14 van Appelman

BUIEN RADAR


 
klik op het plaatje
om naar
buienradar.nl
te gaan


Statistieken
We hebben 70 geregistreerde gebruikers
De nieuwste gebruiker is Fertvenraypi

Alle gebruikers hebben in totaal 5825 berichten geplaatst in 250 onderwerpen

 

 Banden-spanning

Ga naar beneden 
+3
abjuh
maarten
st66lm6n
7 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast
Anonymous



Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimewo nov 12 2008, 21:04

Ik begin maar gelijk met een vage vraag; wat is nou de goede bandenspanning voor een 600?
Het stickertje waar het op staat op het frame zit zodanig geplakt dat ik het niet kan zien... op de banden staat het niet en het werkplaats boek wat ik van Peet kon downloaden is niet gelukt (het downloaden) Denk dat mijn geheugen een beetje vol zit...
Misschien kan iemand van jullie het zo uit het blote hoofd zeggen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimewo nov 12 2008, 21:14

het zal het zelfde zijn als die van mij denk ik, 2.4 voor en 2.8 achter.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimewo nov 12 2008, 21:36

Die van mij wil ik eigenlijk ook wel FF weten voor de zekerheid.
M'n 900 dan welterverstaan, met ipv een 160 een 170 achterband.
Anyone?
Terug naar boven Ga naar beneden
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimedo nov 13 2008, 13:05

Komt ie voor de ZL900.
Zal niet veel verschillen voor een ZL600 of ZL1000 maar dat zou iemand met een ZL600 even moeten checken, van de Zl1000 weet ik zeker dat het het zelfde is.
Voorband 2.25 bar
Achterband2.80 bar

Voor een 170 brede achterband kan je gerust het zelfde aanhouden Fonz. Breder dan 170 weet ik het niet. Zal wel enigsinds het zelfde wezen maar zeker onder de 3 Bar. Bandenspanning is trouwens wel erg belangrijk. Dat kleine stukje band waar je op rijd is het enige contact met de weg.

Ook temperatuur verschillen veranderen de druk in de band. Warme lucht zet uit, koele lucht krimpt in. Check na grote temperatuur verschillen dus altijd je bandenspanning. Ook zal tijdens of na een rit de druk iets hoger wezen dan voordat je de banden hebt warm gereden maar dit is zo goed als te verwaarlozen. Je kan hier wel een beetje rekeing mee houden tijdens het bijvullen. Zijn ze w3arm of niet.

Groetjes Peet Banden-spanning 103915
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Gast
Gast
Anonymous



Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimedo nov 13 2008, 17:02

Thanks!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimezo dec 07 2008, 18:38

Nu wilde ik net even gelijk mijn bandenspanning gaan controleren; kwam ik iemand tegen die zei dat dat met deze banden niet gaat bij een pompstation??

Ik zou er een apart soort ventiel, of iets met een balletje(???) voor nodig hebben??
Weten jullie wat hiermee bedoelt wordt, en hoe pompen jullie de banden op?
Terug naar boven Ga naar beneden
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimezo dec 07 2008, 18:50

Iets met een balletje weet ik niet Lisan. Maar ik gebuik deze. (Zie foto)
Idd de achterband kan met het gewone ventiel niet bij de meeste tankstations worden opgepompt. Voorband wil nog wel lukken, zij het met moeite.

Banden-spanning Ventie10
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimezo dec 07 2008, 18:57

Okee, dank je Maarten! Dit was me nog nooit verteld! Waar haal je zo'n dingetje? Motorzaak?

En...hoe heet het? Very Happy Kunne we dat ook gelijk vermelden bij motorpraat
Terug naar boven Ga naar beneden
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimezo dec 07 2008, 19:01

Citaat :
Waar haal je zo'n dingetje? Motorzaak?

Citaat :
En...hoe heet het?

Dat mag je nu eens even lekker helemaal zelf uitzoeken. Maar je zit heeeeeel erg warm wat betreft waar je het kunt halen Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimezo dec 07 2008, 20:08

Okee Maarten; ga ik doen! Heb hier gelukkig ook de nodige vraagbaken om me heen.....en mijn tong nog niet ingeslikt! Very Happy Razz
Komt in orde!

Maar...je hebt het al verklapt in de gallerij zie ik net; ventielverlengstuk...haha
ik kan me nu verplaatsen met de motor, dus kan ik gelijk de goede halen..


Laatst aangepast door lisan op zo dec 07 2008, 20:11; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
abjuh




Man Aantal berichten : 82
Woonplaats : onbekend
Registration date : 01-11-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimezo dec 07 2008, 20:10

wat een spanning zeg santa
Terug naar boven Ga naar beneden
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimezo dec 07 2008, 20:26

Citaat :
Maar...je hebt het al verklapt in de gallerij zie ik net; ventielverlengstuk...haha
ik kan me nu verplaatsen met de motor, dus kan ik gelijk de goede halen..

Hahahah pas maar op, ik heb dat ook maar verzonnen. (zei de ene leek tegen de ander lol! )

En nu niet allemaal korte stukjes gaan rijden Lisan. Dan is je accu zo weer leeg. Ik weet niet hoeveel km je moet rijden om hem weer op te laden, maar ik denk dat je er met 10 km niet bent.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimezo dec 07 2008, 22:06

Nou Maarten,

Ik denk, omdat Lisan voor Siberie aan het oefenen is, iedere dag wel 100 km in de vrieskou rijdt.

En wat betreft het ventiel nippeltje.

Bij mij in de buurt zit een tankstation, die heeft ook lucht.

Nu zit er bij hun zo'n stangetje aan met een scheve nippel.

Nou............die hebben we een stuk kromgebogen, zodat hij er bij mij wel tussen kan lol!


Groetos, marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimezo dec 07 2008, 23:32

Hahahahahhahaha dat is een goeie Marc. Als we dat nu allemaal gaan doen bij elk tankstation waar we ooit komen, hoeft niemand hier meer een verlengstuk te kopen. lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimema dec 08 2008, 01:21

Verlengstuk?! haha.
sorry beetje melige bui.
Terug naar boven Ga naar beneden
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimema dec 08 2008, 13:39

Ik heb deze:

Banden-spanning Foto_s11

Werkt ook prima, heb hem altijd in mijn motorjas zitten. Heb liever geen ventielverlengstukje op mijn wiel zitten als ik ga rijden ivm balans.

Groetjes Peet

Banden-spanning 911129
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimema dec 08 2008, 17:56

Nou Peet,

Ik denk dat niemand hem erop laat zitten, en dat zou ik met die zwengel van jou al helemaal niet doen geek

Eigenlijk, komt het weinig voor, dat ik mijn band op moet pompen.

Ik heb zo'n Praxis voetpompje, met een haakse aansluiting, en ik prefereer het, voor !! het rijden even te controleren.

Zo'n ding kost geen drol, en wat betreft de geijkte manometer.

Ik pomp hem op, op de goede druk bij een tankstation.

Mag wel verwachten dat de manometer daar klopt.

Vervolgens hang ik dat goedkope ding van mij eraan, en dan zet ik een streepje op het glas.

Klaar is albino

Groetos, Marc

tussen 6 en 10 Leuro's

Banden-spanning Pompje10
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimema dec 08 2008, 18:03

Hey Marc, voor nog geen 60,- euro koop je een compressortje.

Citaat :
Ik denk dat niemand hem erop laat zitten, en dat zou ik met die zwengel van jou al helemaal niet doen

Mischien maakt het wel een VET geluid, net als knijpers op je wielen van je fiets vroeger. (kleppers) Ik controleer mijn bandenspanning regelmatig (voor het rijden idd en niet erna,.. duhh) zeker na grote temperatuur wisselingen.

Je kan er ook stikstof in laten spuiten, dan heb je geen last meer van het weer kwa bandenspanning.

Hoi Banden-spanning 729699
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimema dec 08 2008, 18:15

Ja Peet,

Is een leuk idee, stikstof erin pompen.

Als je het nut ervan wilt bewaren, kun je er alleen maar stikstof bij pompen als dat nodig mocht zijn, en geen normale lucht.

En probeer dat maar eens te vinden in het buitenland.

Zeg Marc........roept Peter................Ik moet even mijn banden op-pompen..............zie je over een uurtje of 10 wel weer. geek

Nee.... even zonder flauwekul. Ik vind het voor normaal huis tuin en keuken gebruik een beetje overdreven.

Met extreme temperaturen in de racerij.........o.k.

Maar voor ons, die kwart meer stikstof ??? Er zit al drie kwart stikstof in onze band. cheers

Ja......er wordt beweert, dat zuurstof door het membraan ( band ) zweet, en dat stikstof dat niet doet.

Maar ik wijt dit verschijnsel meer aan het oxidatie-proces tussen velg en zuurstof, waardoor er zuurstof

verdwijnt, dus je band zachter wordt.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimema dec 08 2008, 18:26

Citaat :
Ja......er wordt beweert, dat zuurstof door het membraan ( band ) zweet, en dat stikstof dat niet doet.

Maar ik wijt dit verschijnsel meer aan het oxidatie-proces tussen velg en zuurstof, waardoor er zuurstof

verdwijnt, dus je band zachter wordt.

Ik dacht altijd dat je er stikstof in deed juist tegen de temperatuur verschillen. Dit ivm het uitzetten en inkrimpen van de lucht door temperatuur verschillen.

Citaat :
Als je het nut ervan wilt bewaren, kun je er alleen maar stikstof bij pompen als dat nodig mocht zijn, en geen normale lucht.
Dat klopt, het effect wordt steed minder naarmate je er meer "lucht" in doet. Maar in principe hoef je minder vaak te vullen en kan je dus best een tijdje met stikstof blijven rijden.

En als je bij seizoenswisselingen even langs de profile tire center rijd vullen ze voor een *** en een bult je bandje weer bij denk ik.

Gr P Banden-spanning 969433



lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimema dec 08 2008, 21:08

Ha Peet,

Ik lach me soms dood, wat voor een spookverhalen er de ronde doen over internet, over Stikstof in je banden.

Vooral bij autohandelaren, die dit spul verkopen.........en dat is niet goedkoop. Paar eurootjes bijvullen ??!!

Ik dacht dat dat niet nodig was ??

En ze weten vaak niet waar ze over praten.

Lucht bestaat uit ongeveer 78 % uit Stikstof, en ongeveer 21 % zuurstof. De rest zijn wat edelgassen en een beetje CO2, CH4 en N2O.

De uitzettingscoëfficiënt van stikstof is lager dan van zuurstof, maar t.o.v. het totale volume is dat niet zo heel veel, vooral als je bekijkt, dat je band al voor 3/4 gevuld is met stikstof.

Een paar voorbeeldjes zijn er toch te noemen.

Zuurstof reageert met de metalen van de velg, en vocht in de lucht. De meeste Compressoren hebben geen deugdelijke vocht-afscheider, waardoor je dat ook je band in blaast, dus het proces versneld.

Zuurstof wat wordt omgezet in een oxide, krijgt een kleiner volume. Daardoor wordt de banden-druk ook lager.

Ik heb hetzelfde meegemaakt met duik-flessen, die lang stonden. De zuurstof in de fles reageerde met metaal en vormde roest. De druk werd lager, en het zuurstof aandeel ook.

Dus, dat je dus lucht-druk verliest, heeft eerder te maken met de oxidatie van de zuurstof. Daarbij komt ook nog, dat stikstof in flessen aangeleverd worden, en dit gas in flessen kompleet droog is......want ook stikstof kan oxideren met verontreinigingen.

Verder, kan ik geen goede aanwijzingen vinden, dat het echt voordelen heeft.

Warmtegeleiding ??? Heeft van zuurstof het getal 0,0265 en van stikstof 0.0258. Dat is dus bijna te verwaarlozen.
Als de warmtegeleiding van stikstof nu zo veel hoger zou zijn, dan zou je kunnen stellen, dat de band "koeler" blijft met puur stikstof....dus minder uitzet.

De grootte van de moleculen met betrekking tot de permeabiliteit van de band : Molair is de stikstof molecuul wel groter dan de zuurstof molecuul, en wel 14.0 t.o.v. 17.3.
Dus we kunnen wel stellen, dat stikstof minder snel door de band " weglekt ".
Rubber is niet "pot-dicht", dus weglekken doet er altijd wel wat.

Maar ja..........heeft iemand er wel eens bij nagedacht, hoeveel er langs de velg en het ventiel weglekt ???

Zo kun je wel door blijven discussiëren.

Het enige echte voordeel wat we er allemaal bij zouden hebben als we alle autobanden zouden vullen met stikstof, is, dat we weer een zootje overtollig broeikas-gas kwijt zouden zijn.

Groetos, marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimedi dec 09 2008, 13:14

Ik weet dat het bijna het zelfde is als jouw antwoord Marc maar vond hem wat simpeler. Staat aan het einde ook nog een stukje over de leeftijd van je band.

Verder was ik uitgegaan van het verhaal van de bandenboer maar hier blijkt weer eens temeer dat ook die niet weten waar ze het over hebben dus. Wel jammer, want je zou zeggen dat als iemand er verstand van zou hebben hij het wel is. Maargoed, sommige motorzaken weten ook helemaal niet waar ze het over hebben, toch maar weer zelf je informatie zoeken via diversen bronnen op internet. Had een tijdje stikstof in de auto, wel zonder die stomme groene dopjes natuurlijk.

Toch nog maar even naar Banden-spanning 995179

AMT Home Vraagbaak schreef:

Zuurstof dringt ongeveer viermaal zo snel door de band heen als stikstof. Bedenk echter dat buitenlucht iets meer dan viermaal zoveel stikstof dan zuurstof bevat dus is het verschil in spanningsverlies niet zo groot. Een lege band is vlak voor het vullen met stikstof volledig gevuld met lucht. Hoewel de stikstofvulling de verhouding met zuurstof nog verder verschuift, zit er nog steeds zuurstof in de band. Kortom, de band met stikstof zal langzamer leeglopen dan een band met lucht. Maar het verschil is niet zo groot.
Een echt voordeel van het vullen stikstof is dat er geen vocht of olie in de band terechtkomt. Een slecht onderhouden luchtcompressor kan er zelfs voor zorgen dat er waterdruppeltjes in de band terechtkomen. Als de druppeltjes gaan verdampen, neemt hun volume sterk toe, dus stijgt de druk in de band. Als een band koud op 2,3 bar staat, zal de druk tijdens het rijden oplopen tot 2,7 à 2,8 bar. Als er waterdruppeltjes inzitten die verdampen kan de druk wel tot 3,1 à 3,2 bar oplopen. Reden genoeg om voor goed onderhoud van de oliefilters en vochtafscheiders te zorgen. Dat laatste speelt vooral bij lange leidingen. Een ouderwetse voetpomp voorkomt dit probleem. Vocht heeft ook invloed op het roesten of oxideren van ijzer of aluminium, het hoort dus niet in een band thuis.
Stikstof is een gas dat niet brandt. Dat is mooi als het in banden van vliegtuigen, zwaar transport of brandweerauto’s gaat. Deze banden staan onder(zeer) hoge druk, zijn zwaar belast en mogen (als ze klappen of branden) geen bijdrage aan het vuur leveren door er zuurstof aan toe te voegen.
Het idee dat zuurstof bijdraagt aan de veroudering van een band is niet juist, na zo’n half miljoen kilometers is een truckbandenkarkas mechanisch vermoeid, dus aan het einde van de levensduur.
Dat stikstof een band minder gevoelig maakt voor hoge temperatuur is niet waar, de lucht in een band wordt meestal 60°C, hooguit 70 tot 80°C. De lagere banddruk bij met stikstof gevulde banden is alleen maar te verklaren uit de afwezigheid van vocht. Zuurstof of lucht uit een fles is ook vrij van vocht en olie.
Enkele andere punten die bij het drukverlies van banden een rol spelen, hebben te maken met een langzame lekkage (slow puncture) en drukschommelingen als gevolg van de buitentemperatuur. De opgegeven bandenspanning geldt bij +20°C. Bij elke 10°C verschil is er 0,1 bar verschil in druk. Als we de bandenspanning meten bij nul graden zal die 0,2 bar lager zijn dan voorgeschreven. Omgekeerd zal de spanning bij +40°C 0,2 bar hoger liggen dan de voorgeschreven spanning bij +20°C. Het is dus nuttig om de buitentemperatuur, beter gezegd de bandentemperatuur, te weten voordat we besluiten lucht of stikstof bij te vullen of juist af te blazen. Een regelmatige controle van de bandenspanning is nodig om een ‘slow-puncture’ op het spoor te komen.
Hou ook de leeftijd van banden in de gaten. De ouderdom is af te lezen op de band. Zoek het serienummer op dat meestal achter de letters DOT staat. Kijk naar de laatste vier aanduidingen. Staat er 1203, dan is de band van de 12e week uit 2003. Staat er 123 gevolgd door een zwart driehoekje, dan is de band gemaakt in de 12e week van 1993. Staat er 123 zonder driehoekje dan is de band uit de 12e week van 1983. Veel te oud, want als maximum voor wegvoertuigen wordt zes jaar aangehouden.


Bron: http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Banden-werkelijk-langer-op-spanning2-Zin-en-onzin-van-stikstof-2003-0708.htm

Hoi Banden-spanning 520776


Laatst aangepast door Admin op di dec 09 2008, 15:10; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimedi dec 09 2008, 13:24

Dit komt van de Profile site waar ik mijn banden is heb laten vullen met stikstof:

Citaat :
Stikstof
Betere bandenspanning verlaagt de brandstofkosten

Steeds meer vrachtwagenbanden worden gevuld met stikstof. Daardoor blijven ze langer op spanning, gaan ze meer dan een kwart langer mee omdat ze langzamer verouderen en hebben ze minder last van plotseling klappen. De juiste spanning verlaagt de brandstofkosten en verbetert de rijeigenschappen en het comfort.

De voordelen

De voordelen van het vullen van banden met stikstof zijn indrukwekkend. Stikstofmoleculen zijn anders dan zuurstofmoleculen. Het gas ontsnapt daarom moeilijker uit de band. Met stikstof gevulde banden lopen dan ook tot 4x langzamer leeg dan met perslucht gevulde exemplaren. Zuurstof gaat in banden een reactie aan met rubber, waterdeeltjes en vuil, waardoor roest op de velg en aantasting van het rubber ontstaat. Stikstof stopt juist deze oxidatieprocessen. Een met stikstof gevulde band is ‘schoon en droog’. Stikstof is, in tegenstelling tot zuurstof, onbrandbaar. Bij ongevallen waarbij brand ontstaat, hebben met stikstof gevulde banden zelfs een dovend effect. Stikstofgeneratoren comprimeren de lucht, die al voor 78 procent uit stikstof bestaat. De zuurstof wordt eruit gehaald en zuivere stikstof blijft over.

Stikstof is niet duur

Het met stikstof vullen van auto- en truckbanden is ongeveer vijftien jaar geleden begonnen. Toen was de prijs voor stikstof nog vrij hoog, maar door het toenemende gebruik en de bredere toepassingsgebieden is de prijs inmiddels flink gedaald. Daarom is het nu zeer rendabel om banden met stikstof te vullen.

Efficiënt en veilig

Profile Tyrecenter Heuver is al lang overtuigd van de voordelen van stikstof. Alle ondernemers beschikken over de modernste vul- en meetapparatuur. Door de moderne voorzieningen is het vullen en meten van spanning eenvoudiger en veiliger geworden. ‘Als je met een vulpistool met manometer voor de band zit, is het aflezen van de spanning lastig en tijdrovend. Bovendien loop je het risico ernstig gewond te raken als een band onverwacht klapt. Met de Stikstof Buggy kun je op enige afstand automatisch vullen en afl ezen. Ondertussen kan je het loopvlak en de band op bijvoorbeeld inrijdingen controleren. Efficiënt en veilig.’

Een uitstekende investering

In de personenautomarkt groeit het gebruik van stikstof sterk. Ook in de transportsector is het besef ontstaan dat stikstof een goede investering is. Het beter en langer op peil blijven van de bandenspanning heeft een besparend effect van twee tot vijf procent op de brandstofkosten en een verlenging van de levensduur tot soms wel vijfendertig procent tot gevolg. Nog afgezien van veiligheid, comfort - beter rijgedrag bij regen en minder geluidsoverlast - en bedrijfszekerheid is een stikstofvulling snel terugverdiend.


Greets Peet cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
wimmo

wimmo


Man Aantal berichten : 98
Leeftijd : 66
Woonplaats : amsterdam
Humor : ja
Registration date : 15-11-08

Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimedi dec 09 2008, 14:56

Kijk, daar leer ik nou (ook) van. Heb al alle benzinepompen in de buurt afgereden, maar nergens is de bandenspanning te controleren en eventueel bij te pompen. Ga dus ook maar een verlengstukje kopen.
En dames en heren, let op: aangegeven bandenspanning gelden bij 'koude' banden! Niet eerst een stuk gaan rijden en dan spanning meten en zelfs lucht er uit laten! Beter iets te harde banden dan te zacht.

Wimmo
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.freewebs.com/wim-molenaar/index.htm
Gast
Gast
Anonymous



Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitimedi dec 09 2008, 15:07

Even de Coen door en naar MotoZoom

http://www.motozoom.nl/webshop/fotoGroot.cfm?bestelnummer=10002951&bestand=10002951_910.jpg&SID=3673100&SToken=407007A06DB79D0D

Banden-spanning 10002951_910
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Banden-spanning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Banden-spanning   Banden-spanning Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Banden-spanning
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Eliminator :: GARAGE-
Ga naar: