Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  PortalPortal  GalerijGalerij  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  Oude-ForumOude-Forum  RIJ TECHNIEKRIJ TECHNIEK  Kawa-Eliminator TECHKawa-Eliminator TECH  International forumInternational forum  
Laatste onderwerpen
» vraagje thermostaat
Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimeza okt 15 2011, 16:13 van st66lm6n

» Jippieeee
Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimezo maa 21 2010, 14:41 van maarten

» vaarwel!
Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimedo sep 03 2009, 20:13 van MARKZL1100

» knipperlichtsteun voor
Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimedo sep 03 2009, 12:23 van st66lm6n

» snelheidsmeter
Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimezo aug 30 2009, 00:34 van slayeric

» POWER CRUISERS of toch wat anders
Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimevr aug 28 2009, 15:51 van DiMMaX

» FORUM IN ONDERHOUD
Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimedo aug 27 2009, 17:46 van st66lm6n

» Gezocht: deskundige sleutelaar voor mijn ZL 900
Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimedi aug 25 2009, 13:45 van maarten

» Wie waar vandaag
Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimema aug 24 2009, 18:14 van Appelman

BUIEN RADAR


 
klik op het plaatje
om naar
buienradar.nl
te gaan


Statistieken
We hebben 70 geregistreerde gebruikers
De nieuwste gebruiker is Fertvenraypi

Alle gebruikers hebben in totaal 5825 berichten geplaatst in 250 onderwerpen

 

 Schakelen zonder koppeling.

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimevr apr 03 2009, 23:31

Even een stukje gereden vandaag en tijdens het rijden dacht ik opeens: Hmmmm hoe zou dat gaan als ik schakel zonder de koppeling te gebruiken???
Ik had dit eerder geprobeerd met de auto en hoewel het soms goed gaat, klonk het tandengeknars, de andere keren dat het niet goed ging, niet echt gezond!! Daar ben ik dus maar mee opgehouden.

Nu dus met de eli geprobeerd en dat ging een stuk gemakkelijker. Het voelt een beetje alsof je een motor met automaat rijdt. Een klein schokje en hop je zit een versnelling hoger of lager. Geen geknars of andere rare geluiden.

Maarrrrr, mijn vraag is: is het gezond voor de versnellingsbak?? Wat kun je fout doen op deze manier en wat zijn de risico's??
Die koppelingshandel zit er toch ook niet voor niets! Of wel?

Groeten Maarten
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimevr apr 03 2009, 23:51

maarten schreef:


Maarrrrr, mijn vraag is: is het gezond voor de versnellingsbak?? Wat kun je fout doen op deze manier en wat zijn de risico's??
Die koppelingshandel zit er toch ook niet voor niets! Of wel?

Groeten Maarten

Nee die zit er niet voor niets op.
Die heb je nodig als je "omlaag" wilt schakelen bounce
Bij mijn weten kan het in ieder geval geen kwaad om "op" te schakelen zonder kopeling,ik doe al jaren niet anders.

Greetzz
Terug naar boven Ga naar beneden
roberto

roberto


Man Aantal berichten : 114
Leeftijd : 66
Woonplaats : delft
Humor : uuuuuuuuuuhhhhhhhhhhh
Registration date : 26-10-08

Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimeza apr 04 2009, 00:31

heeee maarten.

in principe kun je met elke motor zowel up als down schakelen zonder koppeling.
ook met mijn wing is dat makkelijk te doen.
het belangrijkste is dat je het juiste toerental gebruikt en vlot schakelt.
ben je aan het tanden poetsen dan zit je simpelweg niet op het juiste toerental.
kwestie van oefenen en ervaring dus.
niettemin,,,,,,, zo gauw je naast de toeren zit is dit inderdaad erg slecht voor de tandjes en daarom is het eigenlijk beter om maar gewoon de koppeling te gebruiken.
alleen tijdens een race spaart het wat tijd en heb je er nut van maar anders is het nergens goed voor.
hoewel ik het ook wel eens doe als ik tijdens het rijden mijn linkerhand nodig heb om een vlieg uit mij helm te peuteren,,,grijns.

greets roberto.
Terug naar boven Ga naar beneden
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimeza apr 04 2009, 00:44

Ja omlaag schakelen was ook niet echt een probleem, of is mijn versnellingsbak aan renovatie toe? Het ging in ieder geval een stuk gemakkelijker als bij de Toyota. Geen tanden gepoetst.
Ik rem vaak af op de motor en merkte wel dat op deze manier omlaag schakelen het afremmen toch wat minder goed doseerbaar is zeg maar. Zal het daarom ook niet vaak gaan doen denk ik.

Al jaren gebruik ik braaf die koppelingshandel zoals geleerd op de rijschool. albino Wel geinig om het eens op een andere manier te doen.

Maar als ik je goed begrijp is de kans op "tandenpoetsen" wat groter dus.
Terug naar boven Ga naar beneden
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimeza apr 04 2009, 12:56

Hey Maarten,

Ik koppel vaak alleem met optrekken en stilstaan.
Opschakelen is simpel, gewoon ff snel je gas een klein beetje dicht en TEGELIJk die pook omhoog.

Terug schakelen is ook geen probleem zolang de assen maar even snel gaan.
Om die assen gelijk te laten draaien zal je een heel klein beetje aan het gas moeten trekken en tegelijk teug schakelen, naar beneden die pook dus.

Wel het goede toerental nemen anders vliegen de tandwielen om je oren( ook niet maar denk wel dat je gelanceerd wordt).

Versnellingsbakken zijn complex maar wel te begrijpen. Je hebt diversen systemen om te schakelen. Kijk maar eens rustig op deze link en kijk of je het begrijpt.

Bak van een auto, net even anders dan van motor ma kwa principe wel het zelfde.
Schakelen zonder koppeling. Manuele_transmissie_2

http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=18685

Tandenpoetsen is dus niet het geluid van de tandwielen tegen elkaar maar van de COLAR (paars) tegen het tandwiel, colar is een ring die 2 tandwielen verbind. Elke versnelling is dus al gemaakt in tandwiel verhouding maar dient nog aan de as gekoppeld te worden.

Met ingetrokken koppeling zijn alle versnellingen dus ook gewoon gemaakt maar zijn los van de aandrijving.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
Marc

Marc


Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 65
Woonplaats : Nijmegen
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimezo apr 05 2009, 02:21

Ja, en dan komt Marc weer, en die verteld weer wat anders!!??

Neem er maar van mee wat je voor het beste houd.

Naar mijn mening is schakelen zonder koppeling best mogelijk, alleen veroorzaakt het meer
slijtage, en dat is wat we bij onze ELI niet echt gebruiken kunnen.
Zoek maar eens een versnellingsbak... en ..... wat dat weer kost.

Peet heeft gelijk, als hij zegt, dat het " tanden poetsen " niet de tandwielen zijn die tegen elkaar ratelen, maar de Collar, of zoals we in Nederland zeggen : de Schakel-mof.

Sommige tandwielen zitten los op de as.
Als we de versnellingsbak in een bepaalde versnelling schakelen, zorgen we er alleen voor, dat de Schakel-mof, die overigens wel een axiale vaste verbinding heeft met de as, in een tandwiel schuift die los
op de as zit, en zo een vaste verbinding maakt tussen het tandwiel en de as, waardoor deze als aandrijf tandwiel fungeert, met een bepaalde overbrenging.

De Schakel-mof, is niets anders als een metalen ring, met daaraan nokken, die in gaten van het tandwiel grijpen, en daar zit 'm het probleem, als er niet goed geschakeld wordt zonder de koppeling te gebruiken.

Als de koppeling gebruikt wordt, verminderd dit de kracht waarmee de Schakel-mof in het tandwiel schuift.
Een tik horen we bij onze motorfiets altijd, omdat wij geen synchroon ringen in onze versnellingsbak hebben.
(als iemand wilt weten wat synchroon, of ook wel synchromes ringen zijn, laat maar weten )
De tandwielen staan nooit stil, en bij het " inhaken " van de schakel-mof klappen de nokken over de gaten heen, voordat ze vastgrijpen.

Met of zonder koppeling, heeft dit slijtage ten gevolg.
De nokken op de schakel-mof, zullen op tijd van duur aan een kant schuin worden door de veelvuldige klappen.

Als de slijtage te groot wordt, zullen de nokken zover afslijten, dat de kans groter wordt, dat de versnellingsbak " uit de versnelling schiet ".

Dus........ meer de koppeling gebruiken..... minder krachten op de schakel-moffen..... dus minder slijtage aan je schakel-moffen.... en daarom..... minder problemen en kosten.

Zeker, er zijn mensen die hun motor perfect aanvoelen, maar ik vind dit een thema, dat niet verspreid moet worden onder de aspirant motorrijders onder ons.

Groetos, Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimezo apr 05 2009, 13:55

Hey HALLO, het is de ELIINATOR club niet de honda shadow club.
Als iemand wil weten hoe hij moet schakelen zonder ontkoppellen lijkt mij dat geen probleem.

Of dit dan ook daadwerkelijkl gedaan gaat worden is een tweede.

En als je verder het "moment" zoekt waarin de assen even snel draaien slijt het net zo hard als met ontkoppelen. Ontkoppel maar eens en laat hem even uitrollen en zet hem dan ineens in een versnelling. KLAK, zelfde verhaal.

Je onderbreekt de kracht tussen collar ( en as waar hij op zit) en het tandwielset door te ontkoppelen. Mijns inziens is schakelen zonder te ontkoppelen OP HET JUISTE moment precies het zelfde. Beetje met gas rommelen.


Groet Peet, en vooral ook geen burnouts maken!!!!!!!!
(sorry , geen zin in smileys vandaag hahaha )
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
maarten
Admin
maarten


Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 51
Woonplaats : Berkelland
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimezo apr 05 2009, 15:03

Ja goede en nuttige info wel!!!
Wat ik er in ieder geval voor mezelf uit haal is dat ik gewoon de koppeling blijf gebruiken. Misschien af en toe eens voor de gein zonder koppeling, maar ik denk dat als ik de info zo lees het voor mijn schatje toch gezonder is MET koppeling te blijven schakelen.
Het enige voordeel wat ik er uit haal als ik alles zo gelezen heb is dat je wat sneller kan schakelen. Maar ik rijd niet op de Dragstrip in Drachten dus dan maar binnen 3.5 seconden naar de 100 i.p.v. 2.8 seconden. Snel blijft het toch wel. Very Happy

Groetjes Maarten :%^&:
Terug naar boven Ga naar beneden
st66lm6n

st66lm6n


Man Aantal berichten : 1149
Woonplaats : Delft
Registration date : 11-06-08

Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimezo apr 05 2009, 15:40

maarten schreef:
Ja goede en nuttige info wel!!!
Wat ik er in ieder geval voor mezelf uit haal is dat ik gewoon de koppeling blijf gebruiken. Misschien af en toe eens voor de gein zonder koppeling, maar ik denk dat als ik de info zo lees het voor mijn schatje toch gezonder is MET koppeling te blijven schakelen.
Het enige voordeel wat ik er uit haal als ik alles zo gelezen heb is dat je wat sneller kan schakelen. Maar ik rijd niet op de Dragstrip in Drachten dus dan maar binnen 3.5 seconden naar de 100 i.p.v. 2.8 seconden. Snel blijft het toch wel. Very Happy

Groetjes Maarten :%^&:

Marc schreef:
Met of zonder koppeling, heeft dit slijtage ten gevolg.
De nokken op de schakel-mof, zullen op tijd van duur aan een kant schuin worden door de veelvuldige klappen.

Schakelen zonder koppeling. 911129

Je slijt ook minder koppelingsplaat,veer en Hoofdcylinder koppeling zonder deze te gebruiken. lol!
Maar het wordt gedaan om sneller te accelereren idd. In de drag en race wereld hebben ze een onderbreker naar de onsteking zodat je het gas erop kan houden. De onderbreker "onderbreekt"dan een moment de vonk (ontsteking) zodat de assen weer gelijk lopen.

Knopje indrukken en schakelen
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.eliminatorclub.nl
roberto

roberto


Man Aantal berichten : 114
Leeftijd : 66
Woonplaats : delft
Humor : uuuuuuuuuuhhhhhhhhhhh
Registration date : 26-10-08

Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitimezo apr 05 2009, 15:55

zoals ik al zei dus.
eigenlijk is het alleen voor heel snel schakelen tijdens racen en zo.
voor ons is het dus eigenlijk niet echt nodig.
dus,,,,,,MAARTEN,,, blijf nou maar de koppeling gebruiken.
scheelt je een hoop narigheid als je het een keer verkeerd doet.

greets roberto.

p.s. leuk dat je 600 naast een wing komt te staan.
als ik had gekunt had hij hier naast mijn wing komen te staan. grijns.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Schakelen zonder koppeling. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Schakelen zonder koppeling.   Schakelen zonder koppeling. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Schakelen zonder koppeling.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Eliminator :: GARAGE-
Ga naar: